TERUG NAAR HET NORMALE LEVEN: EPISODE 2

TERUG NAAR HET NORMALE LEVEN: EPISODE 2

Tijdens de komende weken zullen wij de avonturen volgen van Tom. Na de lockdown was hij een van de eersten die terug kon keren naar kantoor.

De terugkeer van de verkoopvertegenwoordigers

Het is zover, ik heb mijn sales collega’s gespot die aankomen op kantoor. Ik heb deze drie musketiers gemist tijdens de lockdown. Akkoord, we zagen elkaar via Teams, maar laat ons eerlijk zijn: Dat is niet hetzelfde. Om goed aan de dag te beginnen stel ik voor om een kop koffie te gaan drinken in de keuken. We hadden elkaar al drie maand niet meer gezien, dus we hadden veel te vertellen!

Eerste indrukken

Mijn eerste vraag – nadat ik mijzelf ervan verzekerd had dat iedereen in orde was, net als hun naasten – is wat hun eerste indrukken waren na hun terugkeer op kantoor.

Op zich is er niet veel veranderd, zeggen ze. De bureaus staan nog waar iedereen ze gelaten had in maart. Niets is veranderd, behalve de sfeer. Kalmte regeert nu in de open ruimte. Om het risico zo klein mogelijk te houden, mag niet iedereen tegelijk naar het kantoor komen. Er zijn heel wat lege stoelen. Dat is een bizar gevoel, want voordien was de open ruimte goed gevuld met mensen, gesprekken en gelach. Maar goed, het is voor ieders bestwil. De situatie zal wel terugkeren naar normaal na verloop van tijd.

Thuiswerken vs privéleven

Thuiswerk is geen onbekend fenomeen bij Auxipress. We kennen allemaal min of meer het concept. De hele tijd van thuis uit werken is echter een heel ander gegeven! Voor sommigen was het niet gemakkelijk om zich aan te passen aan deze nieuwe levenswijze. Voor anderen was het dan weer heel aangenaam. Tijdens ons gesprek merkten we dat we allemaal dezelfde voor- en nadelen vaststelden voor het thuiswerk.

Het voordeel van thuiswerk is dat je altijd in je comfortzone zit. We leven in onze bubbel, onze kleine cocon. Weg met de hoge hakken en te strakke broeken, daar komt de meer relaxte kledij. Weg met de lange trajecten en agressieve bestuurders. Bovendien kunnen we wat later opstaan en zijn we dus beter uitgerust en kalmer.

Al moet het wel gezegd: Die kalmte was enkel voor de mensen zonder kinderen. Thuiswerken met jonge kinderen is een hindernissenparcours. Je moest je verbeelding aanspreken om de kinderen bezig te houden, zodat je je kon concentreren op je werk.

De lockdown liet ons toe meer tijd te spenderen met onze families. Sommigen onder ons konden ook rekenen op een persoonlijke assistent, die heel zacht is, graag gestreeld wordt en vooral helpt om de stress te verdrijven. Ik heb het natuurlijk over onze trouwe viervoeters!

Een verkoopvertegenwoordiger zijn in tijden van COVID-19

Op professioneel vlak was deze COVID-19-situatie heel… speciaal. Dat hadden we wel verwacht. De afwezigheid van klanten en de budgettaire beperkingen zouden obstakels worden die we moesten overwinnen.

Het is in normale tijden al niet eenvoudig om afspraken te maken, maar door het coronavirus werd dat nog een stuk ingewikkelder, ondanks onze ijzeren mentaliteit, goede wil en positiviteit.

De videovergaderingen waren heel handig, maar niets is beter dan een afspraak waar iedereen fysiek aanwezig is. De videogesprekken missen naturel. De houding is anders, net als de non-verbale communicatie. Het was echt een moeilijke periode.

Het sales-werk is direct gelinkt aan de doelen en de omzet van het bedrijf. Elke onderneming voelde de impact van dit vervloekte virus, en elk van die bedrijven heeft of had schrik. Deze geheel terechte en verstaanbare vrees vertaalde zich in het beklemtonen van de druk op de schouders van mijn sales-vrienden. Samen, en met wat perspectief, zijn we erin geslaagd deze situatie te beheren. We hebben zo goed mogelijk gedaan wat we konden.

Laat ons de positieve lessen trekken uit deze situatie

COVID-19 heeft zijn deel van de angst meegebracht. Niet zozeer voor onszelf, maar vooral voor onze omgeving. We werden gebombardeerd met informatie, er deed fake news de ronde, en dan mis ik nog wel enkele zaken. Het virus heeft ons echter niet enkel negatieve zaken gebracht.

Dankzij het virus hebben we ook kunnen lachen, bijvoorbeeld wanneer Léon, de zoon van onze Julien, de kamer binnen kwam lopen en op het bed begon te springen te midden een vergadering. Dat gebeurde ongeveer 4822 keer op drie maanden. We hadden ook Oskar, de kat van Géraldine, die als een echte ster zich genoodzaakt zag om voor de webcam te poseren.

Het virus heeft ons toegelaten ons terug op onszelf te concentreren, vertelt Chiara mij. We konden een balans opmaken: Waar staan we nu, wat willen we nog, en wat is belangrijk voor ons? Het heeft ons ook toegelaten terug dichter te komen bij de mensen rond ons, bij de natuur en zelfs bij de sport.

Kortom, we moeten de goede zaken kunnen onthouden. We moeten van deze moeilijke periode iets positief kunnen maken. Met die instelling en mentaliteit zijn mijn collega’s teruggekeerd naar kantoor. De motivatie is terug, en ze zijn klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Til je merk hoger.
Samen met ons.

Contacteer ons