Het belang van het volgen van dagelijkse media-aandacht

Het belang van het volgen van dagelijkse media-aandacht

De vermelding van merken in de media is afhankelijk van wat er die dag in het nieuws verschijnt.

We spreken vaak van “earned media”, wat zoveel betekent als de media-aandacht die wordt verdiend door het merk. Het is een element dat het merk niet helemaal onder controle heeft. Wat het merk daarentegen wel kan controleren, is de manier waarop het reageert op deze media-aandacht en hoe het zich zal positioneren ten opzichte van de onderwerpen waarmee het wordt geassocieerd.

Het kan een moeilijke opdracht zijn voor merken om de aandacht van de media de begrijpen. Dat wordt nog ingewikkelder in de actuele mediacontext waar communicatiekanalen zich vermenigvuldigen, fake news een permanente dreiging vormt, en een overaanbod aan informatie een dagelijkse realiteit is voor consumenten.

Toch is het een cruciale opdracht. Bekwaam zijn om media-aandacht te begrijpen is noodzakelijk voor merken die wensen om deze te benutten. Mediabelangstelling aanwenden laat immers toe om te anticiperen op de grote communicatie-uitdagingen, en om trends, mogelijkheden en risico’s voor het merk of de sector beter te begrijpen.

 

Maar hoe begrijp je de media-aandacht beter?

Om de media-aandacht beter te begrijpen, moet men alles volgen wat er over het merk, een aanverwant thema of zelfs een aanverwante sector vermeld wordt. Media monitoring zal alle informatie bekijken, zodat alleen de relevante informatie verzameld wordt. Naast media monitoring bestaan er ook instrumenten die helpen om de mediabelangstelling beter aan te wenden en er munt uit te slaan.

Een van deze “volledige” oplossingen is het maken van een persoverzicht. Dit instrument laat toe om alle actualiteit rond een merk te volgen, zowel in de geschreven pers als de audiovisuele media (radio en tv). Naast een uitgebreide kijk op de dagelijkse media-aandacht vanop verschillende kanalen, structureert een persoverzicht de informatie die belangrijk is voor een merk. Dit laat toe om informatie te filteren. Gezien de hoeveelheid aan informatie die door de media geproduceerd wordt is dit een onmiskenbaar voordeel.

Als een allesomvattend instrument kan een persoverzicht soms lang lijken in functie van de media-aandacht. Daarom kan een samenvatting van het laatste nieuws een perfecte oplossing biede. Via een document met de belangrijkste informatie kan een merk de dagelijkse media volgen in een oogopslag.

Meer nog, de media-aandacht dagelijks volgen laat ook toe om de vooruitgang op het vlak van communicatie te analyseren. PR- of communicatie-acties kunnen worden opgevolgd en men kan er feedback op krijgen.

Ben ik erin geslaagd om over mijn merk te praten? Ben ik erin geslaagd om met interessante onderwerpen te worden geassocieerd? Hoe bekijken de media mij? Merken hebben veel communicatie-gerelateerde uitdagingen, maar door een goede aanwending van de media-aandacht alsook het gebruik van goede tools is het mogelijk om te antwoorden op deze vragen en uw communicatie te optimaliseren.

Til je merk hoger.
Samen met ons.

Contacteer ons