Hoe kan je de ROI-waarde van marketingcampagnes berekenen ?
Communicatieprofessionals proberen al lang om profijt te halen uit het meten van hun PR-acties en media-analyse. In onze White Paper “Trends & Uitdagingen in 2021: Merken in volle (r)evolutie” leggen we de relevantie uit van dat concept, ondanks het feit dat de media en de indicatoren op het web razendsnel evolueren. Misschien zou het beter zijn om te spreken van return on objectives (ROO)? Ons team van experten deelt hun visie met u over het ROI-concept (return on investment).
Het web is constant in evolutie: Wat is de impact op ROI ?
Een gecontroleerde return on investment geeft u de mogelijkheid om de rentabiliteit van een merk nauwkeurig te berekenen. Het is essentieel om heel precies de rentabiliteit van elke uitgevoerde actie te kunnen volgen en beheersen.
De evolutie van media en andere indicatoren opent nieuwe perspectieven, te beginnen met digitale ontwikkelingen die klanten toelaten om op veel zaken te anticiperen. Dat heeft de relevantie van ROI niet in vraag gesteld, maar heeft wel tientallen nieuwe, meer performante indicatoren opgeleverd, zoals de mate van engagement van consumenten. In die zin wordt het ROI-concept steeds minder relevant.
Zouden we eerder over ROO moeten praten dan over ROI ?
Er mogen dan wel nieuwe indicatoren aan het opkomen zijn, het echte probleem is dat we van in het begin misschien niet de drie juiste letters gekozen hebben. ROI zou vervangen moeten worden door ROO, wat staat voor return on objectives.
Is ROI dan een efficiënt meetinstrument of niet ?
Voor bepaalde bedrijven biedt het meten van de ROI nog een interne toegevoegde waarde. Het laat toe om cijfers te plakken op de acties die ondernomen werden.
Toch moet u niet enkel focussen op cijfers. De beste manier om uw ROI te berekenen is door eerst en vooral uw doelen en de context te analyseren. Daarna kan u de verschillende acties en projecten met elkaar vergelijken voor een langere periode, en zien wat wel of niet gewerkt heeft en waarom. Lessen leren uit het verleden kan enkel de toekomst van uw merk ten goede komen.