Wat zijn de toekomstperspectieven voor esports?

De media-aandacht voor esport, of het nu over publiek of berichtgeving gaat, is nog heel recent. Maar wat kunnen we verwachten in de toekomst? In dit artikel worden verschillende mogelijkheden bekeken.

Aanname door de massa

Tegen 2022 zullen zo’n 644 miljoen mensen wereldwijd deel uitmaken van het esports publiek, bestaande uit zowel occasionele als frequente kijkers. Volgens een onderzoek van Statista, komt dit neer op een stijging met ongeveer 60% ten opzichte van het publiek in 2018. We kunnen dus verwachten dat esports in de nabije toekomst door de massa zal worden geaccepteerd. Dit publiek zal meer gediversifieerd zijn, omdat er onder de nieuwe fans meer vrouwen zullen zijn dan bij de fans van het eerste uur.

Wat nog aan de discipline ontbreekt om de grote massa te bereiken, is een media-figuur zoals bijvoorbeeld Messi of Ronaldo zijn in het voetbal. Gregory Carette is de videogame expert bij RTBF. Hij zegt dat gamers ervan dromen dé Lionel Messi of Christiano Ronaldo van de esports te worden. Dat is echter niet zo gemakkelijk op dit moment omdat er een grote verschillen tussen spelletjes en fans bestaan. “De ene esports fan achtervolgt de andere, » voegt hij toe. “FIFA fans zijn niet altijd fan van LoL, en zij niet perse van CS:GO.” Deze ongelijkheid moet overwonnen worden om met esports de entertainment wereld te veroveren.

Diverse waarnemers geven aan dat het noodzakelijk is om nieuwe (gemakkelijke, niet-gewelddadige en mobiele) spelletjes te creëren die een groot publiek aantrekken. Met andere woorden, spelletjes die iedereen aanspreken en die leken gemakkelijk kunnen volgen. Tegenover de gemakkelijke spelletjes staan de stimulerende spelletjes met virtual reality en augmented reality. Deze laatstgenoemden kunnen mogelijk de toekomst van esports zijn.

Virtual Reality en Augmented Reality

Op Papier hebben virtual reality (VR) en augmented reality (AR) een enorm potentieel voor de esports discipline. Deze technologieën bieden een immersieve spelervaring, die heel anders is dan wat een 2D esport te bieden heeft. Evenwel hebben VR en AR nog niet doorgebroken in de discipline. Er zijn nog verschillende problemen gelinkt aan het spelcomfort en ook aan de ervaring van de toeschouwer, die onmisbaar zijn bij esports. Het financiële aspect belemmert ook dat spelers hoogwaardig materiaal kunnen kopen als ze dat wensen.

Desondanks heeft ESL (het grootste esports bedrijf ter wereld) al een competitie georganiseerd voor virtual reality gamers, de VRL of Virtual Reality League. De resultaten zijn veelal positief op dit moment, ook al kunnen de cijfers niet vergeleken worden met die van esports in het algemeen. Het laatste seizoen van de VRL had bijvoorbeeld 6 miljoen unieke kijkers, en de reactie van zowel de redacteurs als de spelers was veelal positief volgens Sean Charles, Senior Vice President van ESL’s Publisher & Developer Relations. Dit zijn slechts twee van de honderden mogelijke scenario’s voor de toekomst van esports. Zal de discipline populairder worden dan voetbal? Zal ze ooit deel uitmaken van de Olympische Spelen? Zullen esports verdwijnen om plaats te maken voor een andere vorm van entertainment? Alleen de tijd zal het leren.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous