De overweldigende opmars van het damesvoetbal

De overweldigende opmars van het damesvoetbal

Voordien was het damesvoetbal eerder bescheiden aanwezig in de media, maar er gaat tegenwoordig geen dag meer voorbij zonder dat we het erover hebben. Zowel op televisie, in de kranten als op de sociale media heeft iedereen er wel een mening over.

Enkele dagen geleden is het wereldkampioenschap damesvoetbal immers begonnen, en het is tot nu toe een stevig succes. Deze 8ste editie wordt gespeeld in Frankrijk en zou wel eens het keerpunt kunnen zijn in de opmars van het vrouwenvoetbal. De voorspellingen voor deze wereldbeker zijn ongeëvenaard:

1 miljard tv-kijkers over heel de wereld

1,3 miljoen kijkers in de stadions gedurende 52 wedstrijden

De wereldbeker damesvoetbal in de media

Het blijft voorlopig nog bij ramingen, maar toch spreekt hieruit een nieuw enthousiasme voor het vrouwenvoetbal. Die animo wordt bevestigd in Frankrijk, waar de kijkcijfers voor de eerste wedstrijden van ‘les bleus’ door het dak gingen. Vóór deze wereldbeker was het grootste publiek ooit voor een voetbalmatch tussen dames in Frankrijk 4,3 miljoen kijkers. De openingswedstrijd voor de wereldbeker 2019 haalde gemiddeld 9,8 miljoen kijklustigen. En daar blijft het niet bij: voor de tweede wedstrijd van het Franse team schoven 9,4 miljoen kijkers voor de buis om hun nationale elf aan te moedigen. De vergelijking gaat misschien niet helemaal op, maar de eerste match van de Franse heren werd door 12,6 miljoen supporters gevolgd tijdens de wereldbeker van 2018. Ook in het Verenigd Koninkrijk heeft deze wereldbeker al kijkcijferrecords doen sneuvelen, terwijl het publiek in de Verenigde Staten, vrouwenvoetballand bij uitstek, verder blijft aangroeien (+79% vergeleken met het WK 2011). Deze cijfers zijn des te indrukwekkender omdat de rechtstreekse eliminatiefase nog niet eens is begonnen. De records zullen in de komende weken dus waarschijnlijk blijven sneuvelen. Het damesvoetbal kent een stijgende trend, en trekt nu ook de massa’s aan!

Ondanks de afwezigheid van de Red Flames (ons nationale dameselftal) in dit kampioenschap, zijn ook de Belgische media sterk geïnteresseerd. De RTBF zendt niet minder dan 25 wedstrijden uit op Auvio, en 7 rechtstreeks op televisie, op ‘la deux’. In Vlaanderen heeft ‘Sporza’ de tv-rechten binnengehaald. De zender toont één match per dag, of ongeveer 30 wedstrijden, maar de hele wereldbeker is beschikbaar op hun website. Dat zijn veelbelovende cijfers voor een competitie zonder Belgische ploeg.

Hoewel de wereldbeker een belangrijke piek in media-aandacht oplevert, kent het damesvoetbal in zijn geheel een vlucht in de jongste maanden. De media-aandacht groeit gestaag. Ter illustratie: vrouwenvoetbal werd in mei 2019 acht keer meer vermeld dan in het begin van 2018. Dat is niet mis voor een discipline in opmars.

De nieuwe interesse van de sponsors

De merken missen hun kans niet en beginnen zoetjesaan te investeren in deze sporttak. Eind 2018 werd Visa partner van de vrouwencompetities van de UEFA (Union of European Football Associations). Dit was de eerste samenwerking ooit in de geschiedenis van de UEFA die uitsluitend over het damesvoetbal ging. Dat wijst er op dat deze discipline zich zal differentiëren van de heren en zijn eigen geschiedenis zal schrijven. Enkele maanden later, in mei 2019, kondigde Visa aan dat het de heren- en damesploegen ‘soccer’ in de Verenigde Staten zou sponsoren. Volgens deze overeenkomst gaat 50% van hun investering naar de damesploeg via verschillende ontwikkelingstrajecten in het voetbal en marketingacties. Hiermee wil het merk op lange termijn investeren in het vrouwenvoetbal, door de atletes meer zichtbaarheid te bieden in hun marketingcampagnes en dus ook in de media.

Dat merken op lange termijn investeren is een bewijs dat het vrouwenvoetbal zal blijven. Volgens Swann Borsellino, consultant voor de RTBF en verantwoordelijke voor de communicatie en de marketing voor atleten, hebben sommige merken zelfs nog meer geïnvesteerd in de wereldbeker vrouwen dan in die van de heren, wat nog nooit eerder gezien is.

Het zal dan ook boeiend zijn om het rendement op die investeringen te analyseren voor merken op een wereldbeker die nu al alle records breekt. Een analyse van de media rond dit onderwerp kan een eerste aanzet zijn. Er bestaat alvast geen twijfel over dat sportsponsoring nog een mooie toekomst te wachten staat, zowel wat branding betreft als het bereiken van nieuwe doelgroepen. In die optiek biedt het damesvoetbal aanzienlijke opportuniteiten.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous