Instagram Reels: Slechts een korte trend, of moeten we die actief gebruiken?

Instagram Reels: Slechts een korte trend, of moeten we die actief gebruiken?

Na een test in meer dan 90 landen heeft Instagram in juni 2020 een nieuw content format gelanceerd: Instagram Reels. Wat zijn Reels? Moet een merk het nieuwe formaat integreren in zijn marketingstrategieën? Is het slechts een korte trend? Hebben Reels potentie en hoe moet je ze als merk gebruiken?

Na een test in meer dan 90 landen heeft Instagram in juni 2020 een nieuw content format gelanceerd: Instagram Reels. Deze functie laat gebruikers toe filmpjes op te nemen, waar dan muziek bij geplaatst kan worden. Die clips mogen tot 30 seconden lang zijn. Het concept zal sommigen misschien bekend in de oren klinken, aangezien Instagram Reels vaak vergeleken wordt met de TikTok-app.

Als u meer te weten wil komen over deze boeiende nieuwe verschijning, kan u naar de Facebook-podcast luisteren. Die gaat over het nieuwe format zelf en de mogelijke manieren voor merken en bedrijven om die te gebruiken.

Een Reel creëren

Na de feed, de Stories en Instagram TV (IGTV) zijn de Reels een nieuw format dat gebruikt kan worden door merken in hun marketing- of communicatiestrategie om aan zichtbaarheid te winnen op Instagram. De korte clips komen terecht in een aparte feed op de Instagram applicatie. Zo kunnen gebruikers alle Reels zien, zelfs als die gemaakt werden door een organisatie of persoon die ze niet volgen. Het is dus het ideale middel om nieuwe volgers aan te trekken.

De nieuwe functie legt de focus op interactie. Gebruikers kunnen de Reel liken, doorsturen naar vrienden, posten op hun eigen Story of hun mening geven in de commentaren. Het Reels-algoritme ligt nog niet vast, maar het zal wellicht beïnvloed worden door mensen die we al volgen, content waarmee de gebruikers interageren, wat hen interesseert en waar die gebruikers zich bevinden.

Het is even makkelijk om een Reel te creëren als om die te verspreiden: Het is eenvoudig om muziek, stickers en tekst toe te voegen aan een nieuwe clip. Je kan ook de snelheid van de video aanpassen, of kiezen uit een resem effecten om toe te voegen. Een Reel bestaat meestal uit verschillende takes, die samen een situatie, een locatie of een beweging tonen uit verschillende invalshoeken. Daarna heb je enkel nog een korte beschrijving, enkele emoji’s en wat hashtags nodig, en je Reel is klaar om op de wereld los te laten!

Voor de makers is dit minder moeite om te maken, het is creatieve content, en het is eens iets anders dan de Stories en de foto’s in de feed. We merken ook dat de Reels vaker bekeken worden dan de filmpjes van IGTV. Nog een voordeel van de korte clips is dat je een groot organisch bereik hebt, zonder daarvoor content nodig te hebben die op een complexe manier gemaakt wordt.

Waarlijk marketingpotentieel!

Het is dus belangrijk om de virale potentie van Reels te herkennen, en hen bijvoorbeeld te gebruiken voor infotainment, want Reels zijn heel geschikt daarvoor. Het is belangrijk om vindingrijk te zijn en het publiek te entertainen in korte tijd. Op die manier kan u makkelijk uw product of merk naar voor brengen in een Reel, zonder dat het aandacht trekt zoals een reclamespot. Veel bedrijven gebruiken TikTok Trends, waarbij ze hun merk, product of dienst in de kijker zetten met behulp van enkele liedjes, dansjes of uitdagingen.

Het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de content speciaal voor de Reel is gemaakt, en dat het niet zomaar een deel is van een andere video. Anders zou je aan kwaliteit kunnen inboeten, en aan potentieel om viraal te gaan.

Een Reel kan ook nuttig zijn voor influencer marketing. Zo kan een influencer die uw merk vertegenwoordigt of uw product promoot dat doen via een Reel. Een voordeel is dat zelfs mensen die de influencer niet volgen, toch die Reel te zien kunnen krijgen. Zo wint uw merk nog meer aan bereik en zichtbaarheid.

Ons advies aan bedrijven is duidelijk: Probeer Instagram Reels! Als u een bedrijf bent dat content maakt voor de feed en de Stories, dan moet u niet twijfelen om uw eerste stappen te zetten met Instagram Reels. Zelfs als de kijkcijfers of het aantal reacties geen hoge toppen scheren, zal u zeker ervaring opdoen met het format, wat voordelig zal zijn voor uw bedrijf.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP