Waarom is media monitoring zo belangrijk voor uw merk?

Waarom is media monitoring zo belangrijk voor uw merk?

Tegenwoordig heeft een merk zijn eigen media-aanwezigheid. Of het nu consumenten, commentatoren of zelfs opinieleiders zijn, zijn er veel mensen die publiekelijk over uw bedrijf zouden kunnen praten: het is daarom essentieel voor merken om te leren hoe ze hun imago kunnen beheren. Daarom letten een groot aantal bedrijven heel hard op hun aanwezigheid in de media en de perceptie hiervan. De redenen voor deze monitoring zijn meervoudig en goed gedefinieerd, hier zijn ze.

Reageren op crisissituaties

In tijden van crisis spelen media een sleutelrol: hun macht is enorm, omdat ze de mogelijkheid hebben om de publieke opinie (positief of negatief) te beïnvloeden. Actieve media monitoring maakt het gemakkelijker om gewaarschuwd te worden wanneer er over uw merk wordt gesproken. Zo heeft u de mogelijkheid om sneller te reageren om de crisissituatie beter te beheersen, door te anticiperen op de te nemen acties. Daarom, als je rekening houdt met alles wat de media zegt in met betrekking tot de huidige crisis, zal het gemakkelijker zijn om de publieke opinie te begrijpen.

 

Vind de juiste influencer

Influencer marketing is booming: door digitalisering van het principe van mond-tot-mondreclame blijkt influence marketing een bijzonder effectieve strategie voor bedrijven te zijn om hun zichtbaarheid te vergroten, een steeds groter publiek te bereiken en nieuwe prospects te werven. De sleutel tot een succesvolle influencer-strategie ligt in het kiezen van de influencer. (Als dit onderwerp je interesseert, is hier een artikel waarin we het in detail bespreken.)

“8 op de 10 consumenten hebben een aankoop gedaan na een aanbeveling van een influencer”
(Rakuten Marketing, 2019)

Dankzij media monitoring kun je het profiel van verschillende influencers analyseren, met bijzondere aandacht voor hun inhoud, publiek, imago en persoonlijkheid. Al deze kenmerken helpen je bij het kiezen van de meest relevante influencer om je bedrijf te vertegenwoordigen, een die het beste aansluit bij je merkwaarden. Social media monitoring is ongetwijfeld een bijzonder krachtige techniek in de zoektocht naar influencers.

 

Ken uw concurrenten

Vanuit een strategisch standpunt is het altijd nuttig om interesse te hebben in uw concurrenten en meer specifiek om hun manier van communiceren met het publiek te analyseren: met name door de gebruikte technieken en kanalen te onderzoeken, om al dan niet geïnspireerd te raken in hun strategie gebaseerd op hun succes. Hiervoor zal media monitoring u enorm helpen, omdat u hiermee gegevens kunt verzamelen om hun strategie te begrijpen en vervolgens te voorkomen dat u dezelfde fouten maakt. Het kennen van uw concurrenten is daarom essentieel voor de ontwikkeling van uw merk en zijn communicatie. U kunt de positionering van uw merk gedetailleerder definiëren en het meest winstgevende marktsegment identificeren. Deze oriëntatie stelt uw doelgroep in staat uw merk te associëren met specifieke kenmerken, waardoor het zich in de markt onderscheidt.

Een sterk merk bouwen

Media monitoring helpt u een sterk merkimago op te bouwen. Uw aanwezigheid in de media kan een etalage zijn voor uw klanten en als u dit controleert, kunt u bepalen of het merkimago dat u wilt uitstralen hetzelfde is als het imago dat in de media wordt weerspiegeld. U kunt uzelf verbeteren om zo goed mogelijk met uw doelgroep te communiceren en zo uw merk bij het publiek te versterken.

Wees voorzichtig, om een sterk merkimago op te bouwen, moet u uw strategie voortdurend analyseren en bijwerken om ervoor te zorgen dat deze in lijn blijft met het merkimago dat u wilt overbrengen. Het is ook noodzakelijk om altijd op de hoogte te zijn van trends en nieuwigheden om deze (of niet) te benutten voor uw merkimago. Dit laatste blijft een essentieel element om competitief te blijven en media monitoring is een van de middelen die u zullen helpen een sterk merkimago op te bouwen.

 

Meet de resultaten van uw communicatie

Media monitoring speelt een cruciale rol in de effectiviteit van uw communicatie. Door de media-aandacht en de performance van uw communicatie te meten, kunt u uw strategie eventueel bijsturen. Door de media-impact van uw communicatie te meten, kunt u waardevolle informatie verkrijgen om u te helpen bij de productie van inhoud, door u in staat te stellen uw inhoud en uw acties te plannen op basis van wat wel of niet presteert. Dit werk moet regelmatig worden gedaan om een effectieve communicatie met uw publiek te behouden. Het doel van deze media monitoring is om u te helpen competitief te blijven, dus het is noodzakelijk om uw strategisch plan af te stemmen op de behaalde resultaten.

DIMITRI VANDEN EYNDE, MONITORING OPERATIONS MANAGER

Vind inhoudsideeën

Media monitoring heeft ook andere voordelen: zoals je inspireren, door je te helpen met het bedenken van contentideeën. U kunt inspiratie opdoen door andere pagina’s en hun verschillende publicaties te raadplegen, en u dus gemakkelijker te inspireren met inhoudsideeën door uw creativiteit of nieuwe manieren van communiceren te gebruiken. Het is ook een manier om te weten wat klanten willen zien op verschillende media, maar ook welk publiek bij welk type content hoort.

Uw communicatie wordt relevanter en beter afgestemd op uw doelgroep en levert u dus meer voordeel op. U hoeft alleen maar te kijken naar merkinhoud die u inspireert om ideeën te vinden die u voor uw bedrijf kunt aanpassen. Door actief te zijn op sociale netwerken, kunt u gemakkelijker inhoud vinden die uw klanten mogelijk leuk vinden.

 

Media monitoring is daarom een essentieel element om de doelstellingen van uw marketing- en communicatiestrategie te bereiken, maar ook om uw merkimago bij het publiek te laten gelden. Het is echter noodzakelijk om u te richten op de informatie die nuttig voor u kan zijn en om geen rekening te houden met alles wat in de media circuleert, het zou u kunnen misleiden. Elk bedrijf wil aanwezig zijn in de geest van de consument: het is daarom essentieel om de media te volgen om te weten wat er over uw merk wordt gezegd, maar ook om in te spelen op trends en zo competitief te blijven op de markt.

Élevons votre marque.
Travaillons ensemble.

Contactez-nous
TOP